söndag 7 juli 2013

riddarsporrar och annat...

När vi planerade vår blivande trädgård så var det soligaste och mest skyddade hörnet en självklar plats för en blomstrande örtagård. Det var kanhända modernt, och möjligtvis lite praktiskt, tänk att kunna gå ut och hämta kryddorna direkt i trädgården.... det var i alla fall en plan.... och planer är bra, så länge de inte tar över och blir till hinder.


Istället var det som om just riddarsporrarna tog över. Jag vet att jag drev upp dem från frö, några små plantor som bestämde sig för att här ska vi bo! Inte för att de på något sätt ville hindra de andra växterna   att finnas, men hur det nu blev så har dessa trädgårdens stolta riddare utökat sitt område till nästan hela platsen som var tänkt för örter..


En lite smultronplanta är allt som finns kvar av de ursprungliga planerna, men där viker jag inte ner mig, smultron direkt på morgonen, när jag blickar ut över rabatten, är inte helt fel. Tvärtom!

Och så här på kvällen när, jag sitter inne och skriver så känns det som ombytta roller, när riddarna kikar in i min värld...

2 kommentarer:

  1. Tjusiga!! Har ni rådjur? Just nu funderar jag bara på växter som rådjur inte gillar. Undrar om Riddarsporrar kan funka hos mig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har rådjur, men inte i trädgården....som tur är. så jag vet inte vad de tycker om riddarsporrar. Det skulle vara snyggt med höga blåa riddare mot den grå väggen :)

      Radera