torsdag 2 augusti 2012

larvigt i jordgubbslandet


träffade den här lilla larven när jag plockade jordgubbar. Den verkade mer intresserad av bladet än av gubbarna så vårt möte blev inte särskilt konfliktfyllt. Detta hindrade inte mig från att se till att han fick  flytta en bra bit från jordgubbslandet  efter fotograferingen. Bara för säkerhets skull...

Det är märkligt,  det verkar pågå en ständig kamp i trädgården....först är det kampen mot ogräset som är i fokus, men när det gått ett tag in på säsongen, och plantorna breder ut sig, friska och frodiga så kommer de, de små marodörerna.....lackröda liljebaggar, gröna löss på rosorna, svarta små saker som kväver knopparna på riddarsporrarna, och så lite mjöldagg ovanpå det... och myror....

Eller det kanske inte är en kamp, utan mera en påminnelse om vikten av samspel, och att alla måste få ha sitt utrymme (men inte i min trädgård!).  Alla ska med sa någon, men i trädgården är det inte riktigt så. Det kommer en punkt när man måste ta bort eller byta ut en växt, så kan vi inte göra med varandra. Just nu har jag svårt att avgöra om jag kommit till den punkten med min gamla kaprifol, den har obegripligt svarta blad och ser inte fin ut alls.... jag ägnar hellre en stund åt den lilla larven än att skära ned kaprifolen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar