lördag 14 juli 2012

Pion Primavére



NU HÄNDER DET


Det är så magiskt när pionerna visar sitt sanna jag, och precis just nu händer det i min trädgård. Ännu mer speciellt är att få upptäcka hur vackra de "nya"pionerna är. Här är Paeonia lactiflora Primevere för första gången i all sin prakt.
För några år sedan planterade jag tre vita och creme-färgade pioner runt ett äppelträd. Tanken var att bryta av det rosa temat, som på något sätt höll på att ta över trädgården, samtidigt som jag såg bilden framför mig av en blommande pion under ett stort äppelträd. (På kolonin i Lund hade vi ett plommonträd med en stor bondpion under, samt en bänk som omfamnade trädet, det var ett bra ställe..) Äppelträdet fick vi byta ut i våras, kanske har det bidragit till den vackra blomningen för det nya trädet är bara aningen mer högväxt än pionen i dagsläget...men det kommer att ändra sig med tiden.
Nu handlar det bara om att njuta av prakten, så länge den varar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar